Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Monday, April 9

Chicken Pox

Assalam...

Pertama kali dapat tahu agak runsing juga, mana tidaknya terus fikir apa yang boleh dan apa yang tidak, apa yang patut aku buat dan apa yang tak patut aku buat.

Makan.
Berpantang makan, maupun minum. Antaranya :-
Kicap, makanan laut (udang, ketam atau sotong) dan makanan yang berperam (ikan masin, belacan atau tempoyak).

Minum.
Digalakkan untuk minum air kelapa muda, tapi mak aku galakkan kalau di kampung-kampung minum air kelapa cambah (kelapa tua yang dah cambah dan sesuai untuk ditanam)

Mandi.
Mak aku suruh mandikan, tapi sebelah mertua dan kawan aku kata jangan mandikan. Ini lagi keliru, mak aku kata panas dalam kesian kalau tidak dimandikan.

Ubat.
Dapat kan ubat minum dan sapu dari klinik. Ubat sapu aku campurkan dengan daun cermai dan beras yang sudah ditumbuk maupun dikisar halus. Kemudian disapukan seluruh badan untuk mengurangkan kegatalan.
-mak kata daun semambu elok digunakan buat lapik ketika tidur, untuk menyejukan badan. Tapi sayang daunnya payah nak jumpa di sini.


Daun Cermai


Daun Semambu

Dari sumber untuk daun semambu diatas ada beritahu kebanyakan rumah orang india biasanya ada menanam daun ini. Kawan aku pun ada bagitau, tapi kami putuskan untuk tidak mencari kerana semua ahli keluarga dear tidak pernah gunakan daun ni. ahahaaaa....

Harap-harap info ini dapat membantu sedikit sebanyak jika di serang chicken pox.

No comments: