Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Friday, March 28

Bingka Labu

Assalam...

Ini entry entah beberapa minggu lepas sudah aku letakkan gambar. Terlupa saja nak taipkan kisahnya dan resepi nya. Huhu...dasar orang yang terlalu sibuk sekarang ni kan. Konon nye la sibuk sangat padahal malam-malam pukul 10.00 malam dah tidur.

Akan datang kalau duduk rumah mesti nak cuba buat semuanya. Dah bersepah-sepah resepi aku ambil mana tidaknya tak cukup dari internet aku siap beli majalah rasa lagi ye. Hehehe... ok kuih bingka ni aku buat sebab beli sebiji besar labu dari econsave. Ingat nak buat masak lemak je tapi last-last fikir teringin nak cuba resepi lain buat bingka labu. Sedap juga, dear dan anak-anak bukan nak makan sangat jadi aku seorang je la yang makan. Nanti kalau balik kampung nak masakkan untuk mak, nak mak komen plak...


Suka kerak-keraknya, tapi entah kenapa 2 kali masak keraknya tak tebal...geram tul!


Ini piring kopi tau, bukan pinggan makan nasi jadi kuihnya memang comel.

Bahan-bahan
Labu (di kukus dan di lenyek)
Gula
Santan pekat
tepung gandum
Garam
Air
5 biji telur (kali ke 2 guna 4 biji telur pun dah cukup)

Cara-cara
1. Gaulkan semua bahan kecuali labu yang sudah di lenyek.
2. Masukkan labu dan gaul rata.
3. Tuang dalam acuan dan bakar.
(aku bakar dalam loyang di atas dapur gas. Lambat sikit, tapi kerat dapat lebih dari bakar dalam oven. Hehe...)

 

3 comments:

IdaShazana said...

suka makan apa je yg kena mengena dgn labu.....mmmm,sedapnya

IdaShazana said...

suka makan labu..lepat labu, pengat labu, bingka labu

nurbijen said...

Tak pernah lagi makan bingka labu... lagipn anak2 tak suka dgn labu... nanti saya juga yg jadi mangsa kena habiskan semua sekali...