Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Saturday, August 17

Korban

Assalamualaikum...

Salam Aidiladha semua, semoga sihat sahaja hendaknya. Alhamdulillah tahun ni berpeluang mama beraya bersama adik beradik dan mak di rumah abang di Klang. Seronok dapat masak lemang, rendang dan laksa macam di rumah mak kat kampung.

Cuma rumah je berbeza, tapi masakan tetap sama dari air tangan seorang mak. Sedap sentiasa walaupun ringkas masakkannya.

Mama balik kampung untuk jemput opah beraya seminggu awal. Lagipun raya jatuh hari Ahad sebab tu lebih senang ambil awal untuk elakkan kesesakan jalan raya. Lagi pun kan nak masak tu hari Sabtu jadi kalau ambil minggu raya risau nanti tak sempat nak masak lemang.

Dapat berkumpul 4 beradik, abang yang nombor 3 balik kampung di Kedah jadi tak dapat nak join sama. Insyaallah lain kali kalau di izinkan Allah.

Raya pertama ayah sibuk menolong orang berkorban. Adik beradik ayah berkongsi untul sempurnakan ibadah korban untuk arwah atok Rahmin. Semoga niat kami semua di terima. Ayah cuma bawa balik tulang, katanya daging semua agihkan pada adik beradik ayah. Alhamdulillah, yang penting semua dapat merasa sedikot sama sedikit, banyak sama banyak.

Ayah tak nak ambil banyak daging sebab raya ke 2 ada lagi aktiviti korban. Ayah bagitau lagi 2 hari nak raya yang ayah masuk untuk korban tahun ni. Alhamdulillah ayah letak nama Zikri Amar untuk tahun ni. Insyaallah niat ayah untuk teruskan tahun akan datang dengan giliran yang lain pula. Kalau ada rezeki lebih boleh ayah letak nama semua.

Mama tak berniat pun nak pergi tengok aktiviti korban ni tapi bila Amar dah balik rumah dari rumah pak cik terus mama nal bersiap bawa semua pergi. Allah duga mama tayar kereta belakang pancit habis. Mujur belum keluar lagi, risau juga kalau bengkel kereta yang terdekat masih tutup. Jadi terpaksa pinjam kereta mak ngah.


Sampai di sana masih belum berakhir, ada 3 lembu belum di sembelih lagi. Syukur dapat bagi anak-anak mama peluang untuk tengok aktiviti korban di jalankan. Banyak soalam yang anak-anak mama ajukan. Alhamdulillah semua anak mama semua faham.

Mama dan anak-anak balik awal sebab cuaca dah panas dan lembu pun dah habis di sembelih cuma tunggu untuk proses membungkus dan menimbang. Melapah pun masih ada yang belum selesai.

Ayah balik bawa banyak daging dan sedikit tulang. Alhamdulillah rezeki opah untuk masak rendang tok.

Ok selamat hari raya!!!

No comments: