Pages

Next Anniversary

Daisypath Next Aniversary Ticker

Next Birthday Zikri Amar

Daisypath Happy Birthday tickers

Next Birthday Zikri Ashraf

Daisypath Happy Birthday tickers

Berehat Sebentar

Wednesday, July 3

Bila Uzur Berterus Terang Atau Bohong?

Assalamualaikum...

Ini post yang tertunda je nak release, ada sja halangan. Semoga menjadi kenangan manis kelak.

Dah masuk hari ke 23 puasa sekarang, alhamdulillah.. Allah mudahkan juga urusan berpuasa kami sekeluarga. Masak ala kadar sebab sayang bila makanan banyak sampai terbuang. Biasa masak nasi 2 cawan untuk sekali makan tapi sekarang untuk berbuka dan sahur pun kadang kala masih ada baki. Baki tu aku goreng untuk Nur Aisyah dan Amsyar makan.

Syukur juga Amar dan Ashraf dah mula nak puasa walaupun awalnya dulu agak susah tapi sekarang dah selesakan diri. Boleh tahan diri kalau tengok adik-adanya minum atau makan. Kebiasaan aku akan minta adik-adanya makan di dapur tapi kadang-kadang ternampak juga. Kalau tak silap mereka cuma tak puasa 2 atau 3 hari awal puasa lepas. Termasuk 1 hari tu terlajak tidur dek kerana jam loceng tak berbunyi. Set jam tapi tak set hari apa pulak, sudahnya terlajak tidur tak sempat nak sahur. Bagitau mereka kalau tak tahan berbuka la, jangan menyiksa diri lagipun cuaca agak panas.

Kisah yang aku nak ceritakan perihal bila uzur di kala anak-anak dah pandai berpuasa.

Fuh lap peluh kejap...

Ujian kot pada aku sebab ini dikira tahun pertama puasa anak-anak..malu la kot nak makan minum depan mereka. Walaupun mereka dah mula diajar apa perkara yang tidak mewajibkan kita bersolat dan puasa tapi kadang-kadang aku buntu kalau ditanya banyak-banyak soalan.

Ashraf memang rajin bercerita dan bertanya jadi dia pernah bagitahu ustaz di SRA pernah bagitau tentang haid. Huhu...

Alhamdulillah, kalau tengok cara cerita macam faham tapi aku risau bila ditanya soalan yang pelik-pelik pula.

Amar jarang bercerita kecuali bila masa dia dah beria-ia sangat baru dia bagitahu.

Buatnya aku makan mereka nampak terus mereka nak berbuka pulak. Hah... Tidak!!

Cara terbaik banyakkan masa kat dapur. Haha dah mula cuti sekolah kan, boleh mula buat biskut raya. Sambil tu boleh la curi-curi minum. Makan aku tak berani takut mereka nampak.

Alhamdulillah semalam dapat 1 jenis, dalam kepala nak buat macam-macam jenis biskut tapi entah la dapat buat ke tidak.

Sekurang-kurangnya aku banyak habiskan masa didapur, sambil tu curi-curi makan belakang anak-anak. Tapi ada 1 hari tu aku sakit kepala sangat dan memang tak buat biskut pun jadi aku bagitau kepala mama sakit sangat dan mama nak makan ubat jadi mama tak puasa hari tu. Mereka dah tau jadi masa berbuka mereka tak kisah kalau mama minum awal dari mereka.

No comments: